Somoto, Granada en Laguna de Apoyo - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van monkey-business - WaarBenJij.nu Somoto, Granada en Laguna de Apoyo - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van monkey-business - WaarBenJij.nu

Somoto, Granada en Laguna de Apoyo

Door: Sabrina

28 Februari 2018 | Nicaragua, Granada

24-02-2018, dag 11: Somoto Canyon
Somoto Canyon, iets wat ik graag wilde doen en eigenlijk op de planning stond voor na Copan. Op dat moment veel makkelijker om naar Leon te reizen en hierdoor Somoto wat uitgesteld. Konden vandaag vanuit Leon zelf met chickenbussen die kant op, tour doen, daar slapen. Spullen moesten we dan ook meeslepen. Oh, of is dat nou backpacken? Terug naar Leon zou niet mogelijk zijn omdat de bus er lang over doet. Mensen spreken ook echt geen woord Engels (en wij geen Spaans) wat openbaar vervoer, overstappen, etc. wat lastig maakt. Borden met vertrektijden en bestemmingen hangen hier uiteraard niet. Daarnaast is het busstation in Leon niet echt een fijne plek om te wachten midden in de nacht.

Ok, andere optie. Dagtour boeken. Opgehaald worden met auto, chauffeur wacht tijdens de hike en brengt ons weer terug. Beter, wel wat minder avontuurlijk. Vertrekken om 05.30u, 225 km richting het noorden. Gids wordt onderweg bij een benzinestation opgepikt. Hebben gekozen voor de long trail, een ‘circuit’ van 12 km. Zijn nog geen 20 minuten bezig als het pad (niet echt een pad, toch mam? Een berg rotsen en stenen) ophoudt. Kloof is erg smal (15m) en hoog (200m) en er loopt een rivier doorheen. Mogen de camera inleveren bij de gids, wordt in waterdichte zak gestopt en gaan het water in. Afwisselend moesten we wandelen, klauteren, zwemmen en van kliffen (klifjes..) afspringen de rivier in. Full body workout! Het laatste stukje met een bootje. Het was super tof! Gelukkig hebben we droge kleren en slippers bij ons. Omkleden, lekkere lunch bij een local in een huisje van klei en weer terug. De natte schoenen worden aan op het dak gezet, vastgebonden met de veters en bij aankomst in Leon zijn ze alweer droog.

25-02-2018, dag 12: Granada
Granada, niet de bekende stad in Spanje maar in zonovergoten en bloedheet Nicaragua. Temperatuur is elke dag boven de 30 graden. Shuttlebus haalt ons op bij het hotel in Leon, brengt ons in 3u naar ons hotel in Granada, dat is nog eens service. Busritten zijn (tot een bepaald aantal uur) best leuk! Zien veel van de omgeving. Echte snelwegen kennen ze hier niet, waardoor we vaak door allerlei verschillende dorpjes heen rijden. Lokale bevolking is origineel met vervoer: vrachtauto met open laadbak waar verschillende hangmatten in hangen, mannen erin met biertjes in de hand (zomibo). Trucks met aanhangers vol met mensen erop. Oh, en bij een uitvaart wordt de kist gewoon in een 4x4 pick up naar de begraafplaats gereden.

Granada, net als Leon een koloniale stad, maar waar Leon echt nog een stad van de locals is, is Granada veel meer gericht op toeristen. Mooi kleurrijk centrum rondom het drukke Parque Colón (centrale plein). Vanuit de klokkentoren van de kathedraal hebben we mooi uitzicht over de stad. We doen vandaag een beetje rustig aan en zitten op verschillende terrasjes. Moeten morgen ook nog wat te zien hebben, toch?

26-02-2018, dag 13: Granada
Niet ver van het centrale plein begint de Mercado Municipal, de plaatselijke markt. Het is maar een paar blokken verder, maar een totaal andere wereld. Een typische markt zoals je deze ziet in elk derdewereldland: chaos, troep, drukte en veel lawaai. De plaatselijke bevolking (mensen die je echt niet ziet in het toeristische gedeelte), kopen hier groenten en vlees.

Zelfs in de schaduw is het warm, te warm. Na het regelen van bustickets gaan we terug naar ons hotel. Tijd voor een verfrissende duik in het mini zwembad. Later op de middag terug het centrum in. Het is druk bij het Choco museum en gaan een kijkje nemen. Klinkt suf, maar na een paar shotjes chocoladerum en mokkalikeur wordt het best gezellig. Happy hour is inmiddels begonnen, dus het is tijd om plaats te nemen op de gezellige ‘walking street’ en bestellen mojito’s voor nog geen 1 EUR per stuk.

Tegen de avond worden de straatrestaurantjes (buitenkeuken, jaja) weer opgebouwd. De stoepen liggen weer in de schaduw en de inwoners slepen hun interieur (bestaande uit schommelstoelen en een plastic tafeltje) naar buiten. De schommelstoel, dat is in Nicaragua het wooncliché. Ook in Leon zagen we niet anders.

27-02-2018, dag 14: Laguna de Apoyo
Vandaag hoeven we maar 17km af te leggen, met shuttlebus, hoe chill is dat! Eind van de ochtend komen we aan bij ons beach resort aan het grootste vulkanische kratermeer van Nicaragua. Mooi helder meer omgeven door bergwanden en jungle. Nemen plaats op ons ligbedje, cocktail in de ene hand, boekje in de andere hand. Als we rond een uur of 17 richting de bar verplaatsen, zien we dat we zo goed als alleen zijn. Wat blijkt, er zijn maar 3 kamers en het hotel moet het vooral hebben van daggasten, die ’s middags teruggaan naar Granada. Toevallig zit er nog een Nederlander die graag bij ons aansluit tot de bar sluit. Om 19u. Bedtijd?! Als het ligt aan het geschreeuw van die brulapen voorlopig nog niet...

• 28 Februari 2018 - 16:19

Pa/opa:

Ha schatjes.

Weer bedankt voor jullie geweldig verslag. Ik ben jaloers op de temperatuur, hier een gevoelswaarde van beneden de -15 graden, alleen morgen nog, dan weer stijging.
    Ik vind het knap hoe alles wordt omschreven, alleen de namen vind ik al moeilijk.
    Maar goed de helft zit er op, dus profiteer er nog maar goed van.
    Dorine voor jou de oudejaarsdag, vergeet niet er een borrel op te drinken. Reageren morgen via de app wel weer.
    Meiden houden jullie je goed en ik kijk uit naar jullie terugkomst.
    Met een hartelijk en vriendelijk groet en uiteraard de nodige kusjes uit
    nieuwleusenm.
    Pa/opa

• 28 Februari 2018 - 16:24

Riek Oma:

O Dorinne en Sabrina wat een geweldig verslag,
    wat een reis weer jullie zijn niet van de straat, straks thuis dat zal moeilijk wennen zijn!
    Dorinne en dat allemaal op je oudejaars dag lukt het allemaal wel. Nou ja Sabrina sleept
    je er wel doorheen hè. Het wordt wel een heel bijzondere verjaardag voor je!
    Samen er van genieten en wij bibberen hier wel door, maar drinken er morgen zeker ook een stevige borrel op. We wensen jullie samen nog een prima vervolg van jullie vakantie dikke knuffel van ons en tot schrijfs doegggggg Oma Opa, Riek..

• 01 Maart 2018 - 16:20

Ada:

Boven de 30 graden hé, Leuk hoor, wrijf het er maar lekker in :).
    Het is jullie, en vooral jou vandaag Dorine, van harte gegund!!! Van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Wat een avontuur. Hartelijke groet

• 01 Maart 2018 - 19:47

Wilma:

Hoi Dorine en Sabrina. Eindelijk snap ik monky business!
    Wat mooi om samen deze reis te maken. Heb alle verslagen gelezen en genoten. Met woorden laten jullie ons meegenieten. Hier erg koud maar door de harde wind helaas geen koek en zopie omdat het ijs te dun is.

Neem een cocktail of wijntje en proost op je verjaardag. Wij doen het hier met gluhwein groetjes Jos en Wilma

• 02 Maart 2018 - 17:37

Miny:

Sjonge jonge wat een belevenissen. We reizen in gedachten met jullie mee. En dan ook nog die fijne temperatuur. Wij gaan zondag a.s. naar de sneeuw. Het zal heel wat rustiger zijn als bij jullie. Geniet de laatste dagen eer nog van. Liefs Bertus en Miny.

• 04 Maart 2018 - 16:06

Yvonne:

Wat een prachtig verslag weer Sabrina!!
    En wat een indrukken allemaal, ongelooflijk!!
    Jullie maken er een soort studiereis van.....haha. Super leuk om op deze manier een beetje met jullie mee te "reizen".
    Geniet nog van de resterende dagen daar samen in Verweggisstan!!
    Groetjes uit Maarssen van ons 2.